Gronings platform Familienet klaar voor groeispurt

De behandeling, het medicijnengebruik en de gezondheidsproblemen kennen we. Maar hoe gaat het nou eigenlijk écht met oma in het verzorgingstehuis? Op die vraag geeft Familienet een antwoord. Het biedt een facebookachtige dienst die de communicatie tussen zorg en familie makkelijk maakt. Het Groningse bedrijf sluit steeds meer zorginstellingen aan en steekt ook de landsgrens over.


Familienet staat voor een forse opschaling. In Nederland maakt een kwart van de instellingen in de ouderen- en gehandicaptenzorg al gebruik van de diensten. Nu volgt het buitenland. In België was het familiebedrijf al actief, Duitsland is daarbij gekomen. En in Engeland, de Verenigde Staten, Polen en Scandinavië is ook interesse.


,,We hebben bewezen dat het allemaal goed werkt. Het momentum is er, nu willen we hard door’’, zegt Maarten Bloemink. Hij bedacht de dienst in 2005 samen met broer Hein. Helemaal niet met een commercieel doel in eerste instantie. ,,Wij wilden gewoon weten welke leuke dingen onze moeder Frieda allemaal meemaakte dagelijks in De Dilgt in Haren.’’ Ze lieten een basaal online platform bouwen waarmee in een afgesloten omgeving berichten geplaatst konden worden.


We waren er voor Facebook


Het werkte. De verpleging in Haren schreef af en toe iets over Frieda, plaatste een foto van een taart die ze gebakken hadden, dat soort dingen.  ,,We waren wel heel vroeg. In die tijd was het nog niet normaal om altijd maar online te zijn. Tablets zag je niet, veel mensen wisten niet goed met computers om te gaan. Maar toch zagen we de kracht van ons product. Als dit voor ons werkt, en ook voor het verzorgingstehuis, dan moet het elders toch ook in de smaak vallen?’’


Dat doet het. Honderdduizenden zorgverleners, familie en vrienden maken inmiddels gebruik van Familienet. ,,De Dilgt is nog steeds klant. Dat zegt ook iets.’’ In eerste instantie betrof die doelgroep vooral de zorg rond dementerende ouderen. Niet veel later bleek ook de gehandicaptenzorg het platform goed te kunnen gebruiken.


(Tekst gaat verder onder de foto)


Familienet


De groei vond niet van de ene op de andere dag plaats. Maarten Bloemink: ,,We zagen de potentie, maar waren misschien nog te vroeg. Facebook moest nog groot worden, mensen waren het nog niet gewend om op deze manier te communiceren. Dat is nu heel anders. Onze interface is herkenbaar, het lijkt wel wat op die van sociale media.’’


Het scheelt zorgverlener juist tijd


Het verschil zit hem in de beslotenheid. De familie bepaalt wie er allemaal toegang heeft tot de berichten, foto’s en video’s. ,,Dat is essentieel. Dit is geen facebook, en ook geen elektronisch patiëntendossier. Het is als het ware een dagboekje waarop familie en vrienden kunnen zien hoe het met hun dierbare in het verzorgingshuis gaat.’’


In het model van Familienet is het de zorginstelling die een abonnement afneemt, het is een extra service zou je kunnen zeggen. Op zo’n abonnement kan de instelling net zo veel cliënten aansluiten als ze zelf wil. ,,Een belangrijk aspect is ook de agenda. Daarin zien zorgverleners wanneer er bezoek komt en ziet de familie wanneer er een uitje of leuke activiteit gepland is.’’


Dat vraagt wel iets van de zorgverlener. Die moet geregeld een bericht of foto plaatsen. ,,Het mooie is dat het uiteindelijk tijd en moeite scheelt. Ja, het kost even tijd om een verhaaltje te tikken. Maar daarmee voorkom je dat familieleden ’s avonds nog aan de telefoon hangen om te vragen hoe het met moeder gegaan is die dag.’’


Familiebedrijf pur sang


Daar komt bij dat de zorgverleners doorgaans graag laten weten hoe het gaat. En in deze tijd waarin profileren ook voor de zorgsector van belang is om cliënten te werven, is een goede reputatie als het aankomt op communiceren met dierbaren meer dan welkom. Een ander voordeel is dat de verzorgende de verhaaltjes van de familie leest en daardoor een beter beeld van de cliënt krijgt.’’


Het opschalen is ingezet, onder aanvuring van zoon Maarten jr. en dochter Stephanie, die samen met vader Maarten het hart van Familienet vormen. Junior is de architect en leider van het team, Stephanie is er voor de communicatie en commercie, senior is veel op pad om Familienet aan de man te brengen. ,,Het is organisch ontstaan. Ik hielp af en toe al mee en ging steeds meer doen’’, vertelt Maarten junior. Datzelfde geldt voor zus Stephanie.


Maar de twee zijn belangrijker voor het bedrijf dan het zo lijkt. Maarten junior: ,,Wij zagen de potentie, de groeikansen, de schaalbaarheid op een moment dat het een beetje voortkabbelde.’’ Ze zetten een flinke professionaliseringsslag in, huurden ontwikkelaars in voor de verbetering van het platform, stelden doelen.


En nu is Familienet al beschikbaar in verschillende talen en staat het bedrijf aan de vooravond van een grote sprong voorwaarts. ,,We verwachten hard te gaan groeien. Maar wel met beleid. Continuïteit is heel belangrijk’’, vertelt Stephanie. ,,Wat we bieden, zijn in wezen ook herinneringen aan dierbaren. Die moeten tot in lengte van dagen beschikbaar blijven.’’


Het bericht Gronings platform Familienet klaar voor groeispurt verscheen eerst op noordz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *