[BRANDED] Online houthandel werkt wel, bewijst eigenzinnige Groninger









Een online houthandel? Dat werkt toch niet? De Groninger Henk Jan Bijmolt heeft alle twijfelaars ongelijk bewezen. Met een webshop met ruim 9.000 artikelen in de categorieën tuinhout, steen en binnenvloeren kan online houthandel Gadero.nl [Link: www.gadero.nl] inmiddels als succes bestempeld worden. Een aantal jaar geleden stapte de eigenzinnige Groninger in een gat in de markt en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Maar hoe werkt dat nou tuinhout online verkopen? Henk Jan vertelt alles over zijn visie.


Van affiliate marketing naar eigen webshop


Het ondernemen is Henk Jan niet vreemd. Zijn vader heeft een eigen bedrijf, een tuincentrum. Zelf heeft hij ook al eerder bedrijven gehad, zoals Cleafs. Dit was een bedrijf in affiliate marketing. „Ik had veel webshops als klanten en zag de huis- en tuinbranche online sterk groeien”, zegt Henk Jan. „Ik heb Cleafs verkocht en besloot om iets met tuinhout te gaan doen. Ten eerste omdat zoiets er nog niet was en bovendien omdat het tastbaar was, in tegenstelling tot online banners.” Inmiddels is het bedrijf gevestigd aan de Euvelgunnerweg in Groningen, met grote loods, kantoor en eigen overslagterrein.



Succes door extreme keuzes


De strategie van Gadero is focus op hout. „We willen geen online bouwmarkt worden”, licht Henk Jan toe. “Zolang we ons blijven focussen op hout zal er altijd toekomst voor ons zijn.” Daarnaast onderscheid je je op deze manier van andere webshops, aldus Henk Jan. „In de huidige wereld van webshops red je het op lange termijn niet als je je op prijs wil onderscheiden. Je moet je onderscheiden als specialist, met een eigen merk of met toegevoegde waarde in de vorm van diensten die je erbij levert.” Als hij een startende ondernemer dan ook één tip zou mogen geven is het dan ook om je niche te vinden en daar heel erg goed in te worden, voordat je er ook maar over nadenkt om er iets anders bij te doen.


Google als beste vriend


Je kan nog zoveel weten over een product en een mooie gelikte website hebben, als je niet gevonden wordt door Google heb je hier niets aan. Hier weet Henk Jan alles van. Hij is al vanaf zijn 17e bezig met e-commerce. „Ik weet hoe Google werkt, hoe je conversie behaalt, hoe je social media inzet, hoe je Google Analytics gebruikt en data analyseert”, aldus Henk Jan. “Dit geeft me een voorsprong op de concurrent. Hout is complexe materie, maar het is makkelijker om over hout te leren, dan de kneepjes van e-commerce onder de knie te krijgen.”


Toekomst van e-commerce


Als er één wereld snel verandert is het die van online shoppen. Het is daarom als internetondernemer zaak om bij te blijven. Voor Henk Jan zit hier ook een deel van het plezier in. „Ik vind het leuk om innovatieve producten te bedenken. Daarnaast is er nog winst te behalen in de techniek en blijven de ontwikkelingen, zoals qr-codes, niet stilstaan.” Gadero gaat hier ook goed in mee, zo hebben ze een eigen track & trace-systeem ontwikkeld. En dan heb je natuurlijk nog Gadero TV, waarbij Henk Jan informatieve video’s maakt met eigen artikelen.





Het bericht [BRANDED] Online houthandel werkt wel, bewijst eigenzinnige Groninger verscheen eerst op noordz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *